✿Dress Up✿

Sudahkah  Anda Bersedia Menjadi Muslim Sejati??



Selamat tengahari..

lets us talk about fashion..
nowadays,ramai je yang suka dress up..
dunia semakin maju..
kan??
so kat cni amy nk bg korang sdikit tips berkaitan fesyen.
terutama kepada muslimah2...
x salah kite berfesyen selagi tahu batas2..


kalin mesti kenal HANA TAJIMA kn??

beliau baru memeluk islam .. beliau membuktikan bahawa islam tidak larang umatnya berfesyen slagi mengetahui batas2 berfesyen..
tengok sekarang..
ramai sngt yg bertudung tapi still boleh berfesyen..
x kurang juga dengan DIAN PELANGI

haaa... dian juga antara idola remaja2 yang suka berfesyen..

kerana beliau merupakan seorang pereka fesyen yang mempraktikkan gaya muslimah terkini..
amy pun x pndai brfesyen tp inspirasi yang diberikan oleh mereka berdua berjaya membantu sesetengah pihak..

Dan dibawah ini disertakan beberapa kaedah praktikal menjadi Muslimah yang prihatin dengan penampilannya di hadapan ajnabi.



  1. Tahu. Langkah pertama ialah ilmu. Penting bagi Muslimah mengetahui batasan aurat, ciri-ciri pakaian yang menutup aurat, siapa yang mahram dan siapa ajnabi, hukum-hakam berkenaan aurat dan sebagainya.
  2. Sedar bahawa tuntutan syariah ini amat perlu dan penting untuk dilaksanakan sesempurna mungkin. Jangan sambil lewa dan acuh tak acuh. Soal halal haram adalah perkara besar.
  3. Syiar. Setiap agama ada imejnya. Imej wanita Muslimah dapat dikenali melalui ciri-ciri pakaian yang menutup aurat.
  4. Fungsi cermin. Sebelum melangkah keluar rumah dengan yakin, tanyalah cermin, “Wahai cermin, adakah hari ini aku berpakaian menutup aurat?” Jawapannya perlu dijawab berdasarkan ciri-ciri pakaian patuh syariat.
  5. Asingkan pakaian kepada 2 kriteria; sesuai atau tidak sesuai dipakai di hadapan ajnabi. Pakaian yang seksi misalnya, masih boleh dipakai tetapi hanya apabila bersendirian di dalam bilik atau di hadapan suami.
  6. Malu. Wanita yang tidak biasa mendedahkan aurat di hadapan lelaki ajnabi akan berasa malu, takut, gelisah dan sebagainya walau sekadar bermimpi tidak bertudung.
  7. Bersahabat dengan wanita yang solehah boleh menguatkan pendirian dan langkah seseorang wanita yang ingin berusaha mengubah penampilan yang patuh kepada syariah.
  8. Eksklusif. Semua wanita itu cantik. Jika tidak, manakan wanita menjadi senjata iblis melemahkan kaum lelaki. Namun kecantikkan dan keindahan tersebut kurniaan Allah sebagai milik eksklusif wanita itu dan suami wanita itu sahaja.
  9. Banyak manfaat. Wanita yang menutup aurat hakikatnya akan melangkah keluar rumah dengan lebih yakin dan selamat. Mereka tidak perlu risaukan mata liar yang memandang, tidak perlu ambil kisah gaya rambut dan yang pasti, mereka juga tidak perlu berhabiskan duit untuk membeli aksesori itu dan ini.



haa... tengop...still cantek and menawan walau bertudung..


tadaaaaa........... x cntek ke fesyen macam ni??
ttp cntek...rght??
namun kite kena ingt..
berfesyen and batas berfesyen..
so sampai sini sja coretan buat hari ni..
jom terjah blog emy lg..

****************************************************
chentaflorish@blogspot.com
pls leave ur comment =)
****************************************************